ConsumerConnect: de nieuwe website voor alle consumenten

Gepubliceerd op donderdag 28 mrt 2024 om 17:08
Heb je spijt van een aankoop? Denk je dat je bent opgelicht? Vertoont het product dat je hebt gekocht een gebrek? Zoek je de juiste ombudsdienst voor je probleem? Op het nieuwe platform ConsumerConnect vind je voortaan het antwoord op die en nog veel meer consumentenvragen.

ConsumerConnect is een initiatief van de FOD Economie. Je vindt er in een duidelijke taal wat je rechten en plichten zijn en ze helpen je zo bij het kiezen van acties die je kan ondernemen. De website is er voor consumenten die een probleem ervaren met een onderneming en vervangt in dat opzicht het deel 'consumenten' van het Meldpunt van de FOD Economie. Ondervind je als onderneming een probleem, dan kan je dat nog steeds melden op het Meldpunt.

Vier grote pijlers

Op de website van ConsumerConnect vind je vier grote pijlers:

  • informatie over je rechten als consument, opgesplitst per thema;
  • inbreuken op de wetgeving inzake consumentenbescherming melden;
  • bemiddelen: aan de hand van een aantal vragen word je begeleid naar de juiste ombudsdienst en hun contactgegevens;
  • een vraag stellen.

Je eigen profiel op My ConsumerConnect

Op ConsumerConnect heb je ook de mogelijkheid om een duidelijk overzicht te krijgen van de meldingen die je hebt gedaan. Daarnaast kan je ook de status opzoeken van eventuele vragen die je stelde. Dat kan door een account aan te maken op ConsumerConnect.

Uiteraard blijft het steeds mogelijk om vragen te stellen of iets te melden zonder in te loggen.

Benieuwd? Ontdek ConsumerConnect nu.